top of page
תמונת הסופר/תOshrat tayer shifman

יש לי מחלה ראומטולוגית אוטואימונית, האם עליי להתחסן בחיסון רביעי לקורונה?

מטופלות ומטופלים פונים אלי רבות בשאלה האם כדאי להתחסן בחיסון הרביעי לקורונה.

ביקור במרפאה הוא הזדמנות מצוינת לדון ולהחליט ביחד על-פי הנתונים המיוחדים לכל מטופלת ומטופל. אין תשובה שהיא נכונה לכולם. אבל כיצד מחליטים?


כאשר ניגשים להחלטה צריך לזכור שלמטופלים עם מחלות ראומטולוגיות אוטואימוניות יש סיכוי גבוה יותר לחלות בקורונה קשה כולל אשפוז בטיפול נמרץ, צורך בהנשמה ואף מוות. סיכון זה כמובן אינו דומה בכל החולים אלא מושפע ממחלת הבסיס ועד כמה היא מאוזנת, גיל, הטיפול התרופתי שנוטלים ומחלות נוספות (כגון השמנה, יתר לחץ דם, סכרת ועוד).


אחת מהדרכים להגן על המטופלים שלי ממחלת COVID-19 קשה היא חיסון. החיסון כנגד קורונה מומלץ לכל האוכלוסיה מעל גיל 16 בשלוש מנות, כולל גם למטופלים עם מחלות ראומטיות אוטואימוניות. אין הוריית נגד החיסון, למעט אלרגיה לאחד ממרכיבי החיסון. אנחנו יודעים שחיסון בשלוש מנות יעיל במניעת מחלה קשה והוא סך הכל בטוח. אבל מה עם מנת החיסון הרביעית?


בחלוף מספר חודשים מקבלת החיסון השלישי נראה שיש ירידה אפשרית במועילות של החיסון. למרות שאין עדיין נתונים מלאים על יעילות חיסון רביעי ותופעות לוואי אפשריות, היה צורך בהחלטה דחופה על-מנת להגן על אוכלוסיה בסיכון לאור גל האומיקרון ששוטף את ארצנו. אי-לכך החליט משרד הבריאות להמליץ על מנת חיסון רביעית למטופלים מדוכאי חיסון בחלוף 4 חודשים מקבלת המנה השלישית. הרציונל במנת חיסון זו הוא להגן על מטופלים אשר מחד יש להם סיכון גבוה יותר ללקות במחלה קשה ומאידך התגובה שלהם לחיסון היא לעתים פחותה, ומנת בוסטר עשויה לתת תגובת נוגדנים טובה יותר ובכך הגנה גבוהה יותר כנגד הנגיף.


על-כן התשובה לשאלה האם כדאי להתחסן בחיסון רביעי צריכה להיות מותאמת אישית. יש להתייעץ עם הראומטולוג.ית המטפל.ת ולהחליט יחדיו על צורך בחיסון רביעי. במערך השיקולים יבואו בחשבון גיל, מחלת הבסיס, הטיפול התרופתי ומחלות הרקע וכן תגובה למנות חיסון קודמות מבחינת תופעות לוואי, חיסוניות והשפעה על המחלה האוטואימונית.


באם מתקבלת החלטה על מתן מנת חיסון רביעית יש להתייעץ עם הראומטולוג.ית על תזמון החיסון בהתאם לזמן נטילת הטיפול התרופתי הקבוע ועל מידת הצורך בהשהייה זמנית של הטיפול הקבוע סביב קבלת החיסון על-מנת לאפשר תגובה חיסונית מיטיבית.


למידע נוסף עיינו בקובץ המצורף: המלצות האיגוד הישראלי לראומטולוגיה לגבי חיסון רביעי

שמרו על עצמכם!!!

34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


bottom of page