top of page
תמונת הסופר/תOshrat tayer shifman

דלקת מפרקים- כל מה שרצית לשאול

עודכן: 2 במאי 2022


דלקת מפרקים היא מחלה נפוצה שגורמת בדרך כלל לכאבים והגבלה בתנועה בפרקים (האזור בו יש תנועה בין 2 עצמות). ישנם סוגים רבים של דלקות מפרקים. כל סוג גורם לתסמינים מעט אחרים והטיפול עשוי להיות שונה. דלקת מפרקים יכולה להתפתח בכל גיל אצל נשים, גברים וילדים.

הראומטולוגים הם הרופאים המומחים לטיפול בדלקת מפרקים והם הכתובת לאבחנה של סוג דלקת המפרקים והן לטיפול המתאים. במאמר זה אענה בקצרה על שאלות נפוצות מנסיוני בטיפול ואבחון דלקות מפרקים.


 

מהם חלקי המפרק?

המפרקים בנוים ממפגש של עצמות כאשר ביניהם יש רקמת סחוס מפרקי הממלאת תפקיד של ריפוד המונע מהעצמות להתחכך זו בזו. בנוסף במפרקים רבים יש רקמה סינוביאלי, שהיא כיס מרופד של נוזל המשמן את המפרקים. מפרקים רבים, כגון הברכיים, נתמכים על ידי גידים (המחברים את השרירים לעצמות) ורצועות (המחברות עצמות לעצמות אחרות).


מהם הסוגים השונים של דלקת מפרקים?

דלקת מפרקים היא מונח רחב המתאר יותר מ-100 מחלות עם גורמים מגוונים כולל מחלות אוטואימוניות, מחלות ניווניות, מחלות מטבוליות ומחלות זיהומיות. הסוגים הנפוצים ביותר של דלקת מפרקים כוללים:

  • דלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis)- מחלה אוטואימונית בה מערכת החיסון תוקפת את הרקמה הסינוביאלית במפרקים.

  • דלקת מפרקים פסוריאטית (psoriatic arthritis)- דלקת מפרקים אוטואימונית המתפתחת אצל אנשים שיש להם או למשפחתם פסוריאזיס

  • גאוט- מחלה שמתבטאת לרוב בהתקפים של דלקת פרקים הנגרמת משקיעת גבישים של חומצת שתן (uric acid) במפרקים.

  • דלקת חוליות מקשחת (ankylosing spondilitis)- דלקת מפרקים אוטואימונית המערבת בעיקר את עמוד השדרה והאגן.

  • מחלת מפרקים ניוונית (osteoarthritis)- למעשה אינה דלקת מפרקים אלא הפרעה מכנית הנובעת מהזדקנות המפרקים ושחיקת הסחוס.

מהם התסמינים של דלקת מפרקים?

תסמינים נפוצים הם כאב, נפיחות ונוקשות במפרקים, לפעמים מלווים גם באודם וחום מקומיים. צריך לזכור שתסמינים אלו אינם ספציפיים ויכולים להופיע גם במחלות אחרות כגון פיברומייאלגיה או מצבים בהם מקור הכאב הוא מסביב למפרק (כגון שרירים או גידים) ואפילו במחלות זיהומיות או בממאירות.


איך מאבחנים דלקת מפרקים?

אם יש חשד לדלקת מפרקים מומלץ להבדק על-ידי ראומטולוג או ראומטולוגית. הראומטולוגית תשאל על פרטי המקרה, תבצע בדיקה גופנית של המפרקים ובדרך כלל גם בדיקה כללית. בנוסף תבקש במקרים רבים לבצע גם בדיקות מעבדה בכדי לראות האם יש סימנים לדלקת או למחלות אחרות היכולות לגרום לכאבים כולל גם בדיקת נוגדנים למחלות אוטואימוניות. לעתים נדרש לבצע גם בדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, אולטרהסאונד ובמצבים מסוימים גם בדיקת MRI. חשוב לזכור כי אין בדיקה אחת שיכולה לאבחן דלקת מפרקים וחשוב לפנות לראומטולוג עם מומחיות מוכרת, נסיון וסבלנות. (באתר משרד הבריאות ניתן לחפש רופאים בעלי רשיון ותחומי מומחיותם על-פי שמם)


מהו הטיפול בדלקת מפרקים?

הטיפול בדלקת מפרקים מותאם לסוג המחלה הספציפית המאובחנת ולמטופל הספציפי. אין טיפול אחד המתאים לכל דלקות המפרקים כמו שאין טיפול אחד המתאים לכל המטופלים. לעתים קרובות הטיפול האופטימלי ישלב תרופות עם טיפולים שאינם תרופתיים.

בנושא הזה אדון בפוסט הבא. אתם מוזמנים להשאיר הערות והארות...

コメント


bottom of page